zondag 21 december 2008

Een soort van ooggetuigenverslag van Stop 2 van de Dutch Bodyboard Tour



Om half 9 's morgens wordt ik in Alkmaar opgehaald door tourorganisator Pascal van Surffood. De auto is afgeladen met spullen voor de wedsrijdorganisatie en mijn tas en boardbag passen er nog net bij.

De navigatie spreekt ons toe met een zwoel vlaams accent en al snel ontmoeten we Jordy op de afgesproken plaats en samen rijden we naar Hoek van Holland, waar als het goed is de tweede editie van de Tour gehouden gaat worden in hopelijk epische omstandigheden: 2 meter swell beloven de voorspellingen ons. Om 10 uur rijden we de parkeerplaats op.

Dat valt echter een * klein beetje * tegen: geen dikke shorebreak, maar kalm kabbelende golfjes bereiken het strand. Koude wind en motregen maken het af. Het lijkt wel een standaarddag op mijn homebreak Bergen aan Zee!

Surfers en bodyboarders zijn over het algemeen natuurlijk kampioenen in het klagen over golven, maar hier wordt echt niemand blij van.
Als iedereen er is wordt er als snel besloten te gaan kijken of het beter loopt in Ter Heijde. Dat blijkt niet het geval, en op het strand waar het WEL iets beter loopt wordt een viswedstrijd gehouden. Klassiek!

We besluiten nog een gok te wagen: Kijkduin, een klein stukje noordwaards. Deze tweede stop van de tour begint een soort van roadtrip te worden, ik heb heb op een dag nog nooit zo veel nieuwe spots gezien. Het loopt ondertussen tegen twaalf uur.

Kijkduin blijkt een beetje te lopen, en belooft met het zakken van het tij nog beter te gaan worden. Weer een hoop geklaag over de golven, maar er wordt besloten het hier te gaan doen. It's on! de jurytafel wordt opgezet in een ware skybox: achter een glazen windscherm van de gesloten viskraam boven op de dijk.

Als de eerst heat het water in het water ligt voor hun 45 minuten beginnen de golven hol te trekken op de strekdam en worden er mooie rides gemakt. De golven worden hoger en holler.

Van de tweede heat heb ik nogal weinig mee gekregen omdat ik zenuwachtig begin te worden voor mijn eigen heat: ik zit in heat 3 en dit gaat mijn eerste wedstrijd worden. Ik kan precies 1 truuk als je indroppen niet meerekent: down-the-line racen. Hopelijk matst de jury me omdat ik jarig ben :)

Ik hijs me in al het rubber en wax de Green Machine, mijn nieuwe paipo. Dan is er geen ontkomen meer aan, en ga achter Bart en Lars aan het water in.
Zij zoeken de holle golven op de strekdam op, maar dat zie ik na mijn aanvaring met een strekdammetje in Petten niet meer zo zitten: ik blijf rechts ervan.
Terwijl ik op golven lig te wachten zie ik Bart en Lars de ene golf na de andere pakken. Te gek om ze zo bezig te zien!

Het lukt me om een aantal keer mijn down-the-line truuk te laten zien aan de jury, glij op een golf zelfs een poosje zijwaards in een poging tot meer punten en dan is het alweer tijd voor de finale: Lars, Pieter en Jeff maken mooie riders en uiteindelijk wint Lars met een kleine voorsprong. Pieter wordt tweede en Jeff derde.

Ik land op mijn eerste wedstrijd een solide laatste plaats (wat had ik je voorspeld Hans?), en kom volgende keer zeker terug voor meer.

Pascal en al de riders bedankt voor een hele relaxte dag!

Eef

Geen opmerkingen: